onsdag 16 maj 2012

Geisha och nutella cupcake

Detta är mina favorit cupcakes, och dom ska jag baka nu :)
Men eftersom jag bakat dom tidigare kan jag ju lägga ut recept + bild redan nu. Jag LOVAR, dom blir goda - det tycker alla ;)
12 portioner
Normalstora formar, 12 st/plåt
Ingredienser:
         3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 påse Geisha
Frosting:
200 g Philadelphiaost
1 burk Nutella
Dekoration:
1/2 Geisha på varje, snett skuren
Runt pralinströssel

Såhär gör du:
Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och häll i mjölken i det varma smöret. Häll detta över äggen och sockret. Blanda i mjöl, bakpulver och salt.

Använd en muffinsform och sätt muffinsformar i. Detta för att cupcakes ska bli höga och fina och inte flyta ut.
Innan du sätter in dem i ugnen bryt ner en Geisha-godis i varje form.
Grädda i 175°C i ca 20 minuter tills de ser lätt gyllenbruna ut i färgen. Låt svalna under bakduk eller frys in snabbt före glasering.

Rör ihop en hel burk Nutella med en ask Philadelphiaost. Rör så länge så du får en mjuk och smidig frosting. Bred på frostingen, gör de lätt toppiga.

Dela en Geisha snett och sätt på cupcaken, strö över pralinströssel.            

kraaaaam //Jossan

1 kommentar:

  1. Bakade dom där för några år sedan, de är GRYMT goda =)

    SvaraRadera